Ron’s total dog care

Cliënt bij buitenruimte Ron’s total dog care, onderaannemer Siem.

Ron’s Total Dog Care is een klein maatschappijtje waar iedereen iets toevoegt. Colette van Grinsven is professioneel coach en zorgondersteuner bij Ron’s Care. Ron’s Care is onderdeel van Ron’s Total Dog Care en biedt maatgerichte trajecten en dagopvang voor mensen in de omgeving van Tilburg met diverse hulpvraag indicaties (PGB, Wmo, Wlz). Deze programma’s bieden inwoners een kans op herintreding in de maatschappij of de arbeidsmarkt.

Gedragsprobleem

“Binnen Ron’s Total Dog Care richten we ons op honden met een gedragsprobleem. En dan
kom je vaak uit bij het baasje. Want het is de mens die opvoedt. De honden spiegelen hun
gedrag aan jou als leider. Daar komen zaken terug als duidelijk zijn, grenzen stellen, je ruimte
aangeven. Dat principe nemen we mee in onze zorgtak, Ron’s Care. Onze cliënten hebben vaak door hun verleden en bepaalde ervaringen het vertrouwen verloren in de mens. Cliënten komen hier, terwijl ze amper meer buiten komen, weinig contacten meer hebben. In onze honden vinden zij puurheid, liefde en aandacht. Dat is vaak de eerste insteek, er gewoon zijn, lekker met de hondjes bezig zijn. Je voelt het ook hier op het terrein, we zijn lekker buiten, middenin het groen, je hoort de vogeltjes. Je moet niets.

Rugzak zonder stempeltjes

Ondertussen kom je wel in een groep terecht. Wij vormen een familie, zo noemen we het hier ook. We hebben allemaal een rugzak, maar geen stempeltjes. We gaan respectvol met elkaar om en laten elkaar in onze waarde. Wij pakken er geen boekje bij, hebben geen eindeloze gesprekken. We zijn met elkaar in een veilige omgeving. En dan loop je vanzelf tegen dingen aan. Wil jij nooit meehelpen met poepruimen? Dan plaats je jezelf als het ware buiten de groep. Daar gaan we dan het gesprek over aan. Spiegelen, kijken wat er gebeurt. Negatief gedrag corrigeren we en drugs en geweld tolereren we niet. We kijken naar iedere persoon wat hij nodig heeft en gunnen hem kleine stapjes vooruit. Dat lijkt nietszeggend, maar dat is het begin van verandering. Zo gaat de wereld voor hen weer een beetje open. Daar sluit onze visie aan bij die van Siem.

Waardering vanwege onderaannemer schap

Wij hebben vorig jaar ook de gesprekken moeten voeren met Siem. We wilden graag aansluiten als onderaannemer, maar hadden geen verwachtingen. We zijn wie we zijn, we weten wat we kunnen bieden en dat we hierin uniek zijn. Dat we aan mochten sluiten was voor ons een waardering dat ons werk gezien wordt. Natuurlijk was het in het begin rommelig. Alles moest opgezet worden. Dan wist ik bijvoorbeeld niet wie ik moest hebben als aanspreekpunt. Daar werd binnen Siem wel goed naar geluisterd. We hebben nu een duidelijk aanspreekpunt en ik heb regelmatig contact met screeners en matchers van Siem. We ontvangen nieuwsbrieven van Siem en laatst zijn er een paar mensen van Siem hier geweest. Zo leer je elkaar steeds beter kennen.

Veel meer snelheid in proces

Ik vind de samenwerking nu steeds beter gaan. Er zijn geen lange wachtlijsten, er hoeven geen grote gesprekken gevoerd te worden voordat een cliënt kan starten. De lijntjes zijn korter, dat werkt echt snel. Voorheen hadden we hier weleens kennismakingsgesprekken, dan moest de cliënt daarna nog langs de Toegang en dan duurde het lang voordat er een indicatie kwam, als die al kwam. Dat zorgde voor teleurstelling bij cliënten. Nu hebben we veel meer contact met elkaar. Ron’s Care is een mooi onderdeel van Siem, een goede aanvulling. Daar zijn we heel trots op.”